Sectionale garagedeur
Dit is het type garagedeur dat tegenwoording in residentiële situaties het meest wordt toegepast. Zowel voor nieuw gebouwde garages als bij renovaties valt de keuze meestal op een sectionale garagedeur vanwege de goede isolerende eigenschappen van het deurblad en de veelzijdige uitstraling.
Dit deurblad bestaat uit horizontale panelen van 49 tot 61 centimeter hoog. Deze panelen worden ook wel secties genoemd; vandaar de term 'sectionale' garagedeur of sectionaaldeur. De secties van doorgaans zo'n 4 centimeter dikte zijn gevuld met een isolerend materiaal en worden met scharnieren aan elkaar verboden om zo het deurblad te vormen. Een deurblad in gesloten positie is aan vier zijden omringd door rubber tochtstrippen zodat het deurgat volledig tocht en waterdicht is afgesloten; vandaar de hoge isolerende waarde.
Een andere veelgebruikte benamingen voor dit type deur is overheaddeur omdat het deurblad in geopende toestand zich doorgaans parallel aan het plafond en dus "boven het hoofd" bevindt. Het deurblad opent eerst verticaal, waarna de secties de geleiderails volgen en één voor één naar binnen draaien. Een balanceringssysteem met torsie- of trekveren neutraliseert het gewicht van het deurblad, zodat openen en sluiten zowel bij elektische als handmatige bediening zeer weinig inspanning kost.
Berger sectionale garagedeur
Crawford g60 sectionale garagedeur
Openslaande garagedeuren
Openslaande garagedeuren zijn populair vanwege hun ruimtebesparende ontwerp en gemakkelijke toegankelijkheid. Doordat de deuren naar buiten openen, blijft de binnenruimte van de garage volledig bruikbaar. Dit is ideaal voor het opslaan van spullen of het parkeren van een auto en maakt het eenvoudig om snel toegang te krijgen tot de garage. Deze deuren zijn geheel geproduceerd van staal en aluminium, wat zorgt voor een moderne en duurzame afwerking. De stevige sluitingen en sloten verhogen de veiligheid, terwijl de robuuste constructie zorgt voor een lange levensduur en weinig onderhoud. Het thermisch onderbroken kozijn voorkomt warmteverlies en helpt de temperatuur in de garage te reguleren, wat gunstig is voor werkruimtes of opslag van temperatuurgevoelige items.
Roldeur
Een roldeur is een deur die zich boven het deurgat oprolt, al dan niet in een behuizing. Om dit mogelijk te maken is het deurblad opgebouwd uit een veelvoud van ongeveer vier centimeter hoge al dan niet geisoleerde lamellen, of een gewalste staalplaat. Deze lammelen zijn zo'n anderhalve centimeter dik en behoeven geen scharnieren aan de binnenzijde omdat de lamellen in elkaar gehaakt zijn tot een voorgemonteerd deurblad.
Zijloopdeur
Een zijloopdeur is in feite een sectionale deur op zijn kant. Het design in 90° gedraaid en het deurblad bevind zich in geopende toestand parallel aan een van de muren. Afhankelijk van de beschikbare ruimte en persoonlijke voorkeur kan een links- of rechts wegdraaiende deur gekozen worden. Een zijloopdeur wordt idealiter gemonteerd voordat de definitieve vloer is afgewerkt zodat de geleiderail later in de vloer verwerkt kan worden.
Kanteldeur
Een kanteldeur is lange tijd de gangbare oplossing voor residentiële garages en garagedeboxen in Nederland. De kanteldeur heeft een deurblad dat uit één geheel bestaat, vaak een enkele ongeisoleerde staalplaat in vorm gewalst en mischien van kleur voorzien. Een trekveer helpt bij het openen en sluiten. Zowel handbediend als elektrisch bedienbaar mogelijk. Een kanteldeur heeft een natuurlijke ventilatie, dus minder geschikt voor geisoleerde garage's
Dag en dagmaten
In deze context betekent 'dag' simpelweg 'opening' of 'gat'. De binnenzijdes van een kozijn, venster, boog of andere omlijsting – die dus de daadwerkelijke grenzen van de opening vormen – worden daarom ook wel dagkanten, dagvlakken of dagzijden genoemd. Net als de andere zijden van een kozijn kunnen de dagkanten recht, afgerond of geprofileerd zijn. De binnenste afstand tussen de dagkanten wordt de dagmaat genoemd.
De dagmaatbreedte is de horizontale afstand tussen de twee verticale dagkanten van de opening (zie DMB in bovenstaand figuur). De dagmaathoogte (DMH in het figuur) is de verticale afstand tussen het definitieve vloeroppervlak en de horizontale dagkant aan de bovenzijde van het deurgat.
Waar een normale deur, zoals uw voordeur, 'in de dag' gemonteerd wordt – in de opening in de muur – wordt uw garagedeur altijd 'achter de dag' gemonteerd. Dit wil zeggen dat het frame van de garagedeur aan de binnenzijde van uw garage, tegen de muur rondom het deurgat geïnstalleerd wordt.